Druk UV

   01/13/2022 14:09:22     Drukarnia
Druk UV

Druk UV - co to jest?

Druk UV jest to technika opierająca się na zastosowaniu specjalnych tuszy na właściwie każdy, dowolny rodzaj płaskiego podłoża. Położony na podłoże atrament schnie poprzez użycie promieniowania UV. Istnieją dwie grupy urządzeń wykorzystywanych przy tej metodzie druku. Jedne z nich to urządzenia typu roll-to-roll służące do szybkiego zadruku konwencjonalnych podłoży (papier billboardowy, banery siatka). Drugą grupą są maszyny uniwersalne o wielu funkcjach, nadające się do druku na podłożach takich jak: szkło tektura, aluminium, plexi, PCW, lustro, folia, w tym także na materiałach z roli.

Zobacz: długopisy reklamowe

Druk UV przypomina ten wykonywany z użyciem drukarek atramentowy, jednak różni się on zastosowaniem innego rodzaju tuszu oraz użyciem do jego schnięcia naświetlania światłem UV. Metoda ta jest świetną propozycją dla powierzchni wielkoformatowych, z tego względu często wybiera się go do drukowania powierzchni reklamowych. Do nadrukowania reklam na tkaniny często stosowaną metodą jest druk dtg.

Nadruk dtg to druk bezpośrednio na materiale, najczęściej stosuje się go na powierzchnię takich elementów odzieży, jak koszulki. Druk UV jest bardzo często wybieraną techniką, równie popularną, jak nadruki DTG. Druk UV na wszystkich materiałach, na których może zostać zastosowany, prezentuje się spektakularnie, oprócz tego wykazuje się dużą trwałością i żywotnością. Cała technika utwardzania UV używana jest w przemyśle poligraficznym od ok. 30 lat. To metoda wszechstronna, umożliwiająca uzyskanie wydruku w pełnej gamie kolorystycznej. Wąski strumień UV gwarantuje wysoką wydajność utwardzania, zapewniając tym samym stabilny i bezpieczny wydruk. Dzięki niemu można drukować na dużej liczbie materiałów, co oznacza zwiększoną wydajność i niższe koszty operacyjne.

Zobacz: smycze z nadrukiem

Zalety i wady nadruku UV

Jak każda inna metoda znakowania druk UV też ma zalety i wady. Co prawda możliwość nadruku w pełni kolorów jest niezwykle ważna. Tym bardziej jeśli tusz jest utwardzany i odporniejszy na blaknięcie, zdrapywanie czy rozmazywanie. Ale co za tym idzie jest droższy, zresztą o tym za chwilę.

Zalety druku UV

  • Brak wydzielania się szkodliwych zapachów z nadrukowanych już powierzchni, które mogłyby wpłynąć niekorzystnie na organizm człowieka. Druki nadają się do wykorzystania we wnętrzach użytkowych (mieszkania, restauracje, biura, centra handlowe, hotele).
  • Tusz utwardzany przy zastosowaniu promieni UV jest odporniejszy na blaknięcie, rozmazywania i zadrapania.
  • Wysoka trwałość druku i wytrzymałość na niekorzystne warunki atmosferyczne. Z tego względu może być on zastosowany także na zewnątrz (reklamy na budynkach, tablice informacyjne, szyldy).
  • Metoda druku UV nadaje się także w druku wielkoformatowym, jak i również w niewielkich elementach, w tym tych o oryginalnym kształcie.
  • Nadruk UV umożliwia otrzymanie wyrazistych, intensywnych kolorów, które wiernie odwzorowują daną grafikę. Druk jest żywy, gdyż nie dochodzi do wchłonięcia go w podłoże czy rozprzestrzenienie się po powierzchni. Atrament dzięki naświetlaniu wysycha w niezwykle krótkim czasie.
  • Z pomocą wielokrotnego nadruku można uzyskać druk wypukły do czytania przez osoby niewidome.
  • Proces takiego rodzaju druku jest przyjazny dla środowiska. Tusze utwardzane promieniowaniem UV nie bazują na rozpuszczalnikach, nie ma więc żadnych szkodliwych substancji które musiały by odparować i przez to dostać się do środowiska.

Wady druku pełnokolorowego

  • Druk nie nadaje się do zastosowania na przedmiotach wypukłych.
  • Podczas użycia tej techniki odczuwalny jest niezbyt przyjemny zapach utrwalanych farb.
  • Jest to druk bardzo kosztowny.
  • Wielkość zastosowanych maszyn.

Druk pełnokolorowy UV - zastosowanie i działanie

Druk UV używany jest w wielu branżach, jednakowo w architekturze wnętrz, firmach eventowych, przez producentów ubrań, firmy kosmetyczne, a także w wielu innych branżach. Technologia ta sprawdza się przy identyfikacji wizualnej firmy, w dekorowaniu hoteli i restauracji czy w dużych centrach handlowych. Głównym klientem drukarni oferujących druk UV jest oczywiście branża reklamowa. Technika ta znajduje także zastosowanie przy systemach oznakowania oraz nawigacji dla dużych powierzchni. Może być stosowana według indywidualnych potrzeb klientów. Technologia ta odnajduje się przy oznaczaniu butelek oraz cylindrycznych obiektów ze szkła. W naszym przypadku przy pomocy druku UV znakowane są np. długopisy z logo firmy. Ze względu na małe rozmiary źródeł światła są one świetne do maszyn o niewielkiej dostępnej przestrzeni. Druk UV umożliwia drukowanie na materiałach wrażliwych na ciepło i tych o małej grubości.

Zobacz: długopisy z grawerem

Drukować można na zakrzywionych powierzchniach, dzięki czemu nie jest konieczne dodatkowe etykietowanie butelek. Technologia nadaje się także do powierzchni metalowych, nawet w przypadku gdy metal jest wykrojony czy wygięty. Bez problemu w trakcie procesu można dokonywać potrzebnych poprawek i zmian, a to wszystko dzięki temperaturze światła UV. Na powierzchniach plastikowych także można wykorzystać druk kolorowy UV, jeśli gabaryty obiektu nie są zbyt duże. My stosujemy je chociażby w przypadku pendrive z logo. Proces ten nadaje się na przykład do przypinek reklamowych czy długopisów.

Tusz stosowany do druku UV jest ciekłym polimerem, wraz z nadrukiem naświetla się go przy użyciu promieni UV emitowanych przez lampy LED. Dzięki temu zaczyna się proces polimeryzacji tuszu. Nadruk zostaje w ten sposób utwardzony i zamienia się z postaci ciekłej na cienką warstwę plastiku, odporną na czynniki atmosferyczne.